
149

1 More on this, see: Bronislaw Wildstein Mutineer, a talk of Piotr Zaremba and Michal Karnowski, Fronde, Warsaw 
2012.

MEDIA I SPOŁECZEŃSTWO  

nr 6/2016 

.MEDIOZNAWSTWO    KOMUNIKOLOGIA    SEMIOLOGIA    SOCJOLOGIA  MEDIÓW MEDIA  A  PEDAGOGIKA. . .    

Tomasz Mielczarek
Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce

On contemporary conservative 
opinion weeklies

ABSTRAKT

Współczesne konserwatywne tygodniki opinii

Przedmiotem artykułu są konserwatywne tygodniki opinii wydawane w Polsce po 1989 r. W latach 
90. XX w. i w pierwszej dekadzie XXI w. czasopisma te, choć obecne na rynku, nie cieszyły się zbyt du-        
żą popularnością. Sytuacja ta uległa zmianie po katastrofie smoleńskiej w 2010 r., gdy gwałtownie         
wzrosło zainteresowanie „Gazetą Polską”, a ogromny sukces wydawniczy odniosło czasopismo „Uwa-
żam Rze”. Zmiany właścicielskie przyczyniły się do upadku „Uważam Rze”, której miejsce zajęły „W Sieci” 
i „Do Rzeczy”. 

Obecnie konserwatywne tygodniki opinii są trwałym elementem polskiego rynku medialnego.           
O ich powodzeniu przesądza jednoznaczność i wyrazistość przekazu, obecność w Internecie, ale też 
stosowanie technik i form dziennikarskich właściwych tabloidom.

SŁOWA KLUCZOWE: tygodniki opinii po 1989 r., prawica, konserwatyzm, dyskusja 

After the fall of the regime of the so-called real socialism, Polish right-wing circles 
had a serious problem with the launch of the media into the market, which could 
permanently and effectively influence the public opinion. It would seem that this was 
a fairly easy task, because in 1989 the audience expected the mass communication  
to be clearly cut-off from the previous reality, and at the same time conservative and 
rampant views and opinions to be described as right-wing ones. But when we look        
at the Polish media-market evolution, we see that both conservative journalists        
with many years of experience and journalistic youth reported only short-lived, 
though spectacular successes, which include, among others, Wieslaw Walendziak’s 
(1993-1996) and Bronislaw Wildstein’s (2006-2007) presidencies in the national 
television, or not very long periods of splendor of successive images of Tomasz 

1Wołek’s "Life" and "Republic" led by Pawel Lisicki . Definitely much worse situation 
was observed in the magazine reviews sector. 



150

But before we proceed to the interesting presentation of review-targeted 
weeklies, it seems right to define what is meant by this term. The analysis of the most 
important definitions to be possible found in the literature leads to the assumption 
that the attributes of the press reviews include: unique, opinion-forming personnel 
of the editorial team, high prevalence of various journalistic genres in the magazine 
that mostly focus on social, political and cultural issues. The feature that once 
defined such magazines, and which is currently of historical significance only, were 

2various literary contents .
The review-targeted press is divided into socio-cultural and socio-political 

magazines. The former has been in decline for many years. They lost their rank and 
3

importance in the eighties . The sterile market became gradually occupied by 
different socio-political journals, especially the ones of the liberal and center-left 
profile, such as "Polityka" and "Newsweek" and in the years 2010-2012 "Wprost" led 
by Tomasz Lis.

In the 90s the right-wing high-volume review-targeted weekly were rare. As a 
matter of fact at that time there were only two of them: "Tygodnik Solidarnosc" and 
the "Gazeta Polska". Let me recall that the "Tygodnik Solidarnosc" appeared in 1981 
and the first issues of the magazine were edited by Tadeusz Mazowiecki and 
published in half a million copies. After 1989 the magazine was led by Jaroslaw 
Kaczyński (until 1991), Andrzej Goldberg and Jerzy Kłosiński (since 2002). The 
interest in the weekly was continually decreasing. The circulation dropped to 20 
thousand copies, of which probably only a half was sold. Although the latter in some 
elements still tries to function as review-targeted weekly, it has been dominated by 
the problems of workers and trade unions, and is addressed to "Solidarnosc" 

4
activists .

Slightly bigger print run had Piotr Wierzbicki’s „Gazeta Polska” which has been 
appearing since 1993. This weekly magazine is published by the Polish Independent 
Publishing Company. Originally, the newspaper was published in about 50 thousand 
issues, and 20 thousand of them were sold. In 2005, when the vendition of the 
magazine was about 10 thousand issues, “Gazeta” was assumed by Tomasz 

5Sakiewicz . The Silver Company, established by former activists of Agreement Centre, 
contributed to Polish Independent Publishing Company. It was an entity correlated 
with Law and Justice party, and managed by Kazimierz Kujda. The PIPC, apart from 
“Gazeta Polska”, also edited “Gazeta Polska Codziennie” (vendition about 18

2 In particular: Encyklopedia wiedzy o prasie, ed. J. Buttermilk, Wroclaw 1976, p. 42, 179 and 186.
More on the reasons for the collapse of socio - cultural magazines in the 80s see .: T. Mielczarek, Czasopisma 

społeczno-kulturalne lat osiemdziesiątych XX wieku, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” t. XI (2008), no. 1-2.
In the official history of the writing it was pointed out that the "Tygodnik" had a significant contribution to the 

development of the program Akcja Wyborcza Solidarność partially implemented by the government of Jerzy            
Buzek. In the journal there appeared statements of Zbigniew Herbert, and now essays are published of e.g. Jan 
Pietrzak and Ryszard Bugaj. Cf.: http://www.tygodniksolidarnosc.com/pl/793/historia--tygodnika-solidarnosc-
html9 06/10/2015).

T. Butkiewicz, Wojna o kasę i władzę w „Gazecie Polskiej”, „Dziennik” 13.05.2009. 

3

4

5

Tomasz Mielczarek

150



151

thousand issues), monthly magazine “Nowe Państwo” (declared vendition 20 
6thousand issues), satirical monthly magazine “Pinezki”  (2010-2012) and still runs 

portal niezalezna.pl (100 thousand visits per day).
Until the 2009, the sale rate of the “Gazeta Polska” was about 25 thousand issues. 

Rapid increase of interests about magazine, was after Smoleńsk air crash. In 2010, 
there were normally sold 50 thousand issues, and in 2011 – 71 thousand issues. Next 
years, the sale rate was decreasing again. In the first quarter of 2015, 36 thousands 
issues of the magazine were sold.

The newspaper suggested, the Russians were responsible for the President’s 
plane air crash. They also accused the members of Civilian Platform (PO), especially 

7
Donald Tusk and the President Bronisław Komorowski  to be responsible for the 
Smolensk predicament. The major part of the articles published in the magazine 
were based on the materials received from the Institute of National Remembrance. 
The magazine included propagandist campaign of the Law and Justice party (PiS). It 
strongly supported candidates for President and Prime Minister positions – Andrzej 
Duda and Beata Szydło. The critics noticed that when PiS governed Poland, the 

8
magazine placed advertisements of many national companies .

In 2015 newspaper office consisted of more than 20 people, i.e. Katarzyna Gójska-
-Hejke (co-executive editor), Piotr Lisiewicz (co-executive editor), Anna Gargas 
(publicist), Marcin Wolski, Jan Żaryn (history), Tomasz P. Terlikowski (social issues).

Another socio-political magazine which openly presented its political beliefs was 
“Ozon”. This weekly magazine was established on April 21st 2005 by a couple of 
private people (e.g. Janusz Palikot) and various Polish business firms. First of all, it 
was assumed that neutral “Ozon” will avoid writing about political and economical 
affairs. The chairman of the publishing company became Jan Dybczyński and the 
executive editor - Dariusz Rosiak. The first issues of “Ozon” were published in the 
number of 500 thousand, but only 70 thousand of them were sold. After the 
publication of thirteen issues, the management of the newspaper office was 
changed – Michał Jeżewski became the chairman, and Grzegorz Górny (who came 
from “Fronda”) took the position of the editor. In this moment, the magazine became 
central-right winged, and was targeted to the youth from the generation of John         
Paul II. “Ozon” published articles written by  (among others) Robert Tekiela and 
Jadwiga Staniszkis. Despite that, the magazine did not gain success. “Ozon” 
disappeared from the market, even though launching and advertising it supposedly 
costed 25 million zloties. Its last issues were sold in a number of 40 thousand. 

The success of the “Gazeta Polska” made the right wing environment start 
another high-volume opinion magazine. The weekly newspaper was titled “Uważam 

thRze. Pisane inaczej” and was implemented onto the market  on the 7  of February 

6 S. Mizerski, Humor patriotów, „Polityka”, 2011 no. 24.
J. Aderman, Obsługa naziemna, „Gazeta Wyborcza”, 20.04.2011.
C. Łazarkiewicz, Partia GP, „Polityka” 2011 no. 19.

7

8

On contemporary conservative opinion weeklies

151



152

2011, with hardly any promotion. The executive editor became Paweł Lisicki and his 
deputy was Michał Karnowski.

The preliminary decision of founding the weekly was taken in July, 2010 by         
the head of Mecom and Presspublika Fund- the publisher of  the “Rzeczpospolita”, 
David Montgomery. He accepted the form of reprint edition which contained the 
most interesting texts form the weekly supplemented with the contents of the 
supplement to the “Rzeczpospolita”, called “Plus- Minus”. This decision was 
protested by the representatives of the State Treasury, who owned 49% of the 
concern interests. They believed that the planned enterprise is risky and can result in 
significant trading loss. However, Paweł Lisicki did not agree with this opinion. He 
calculated the primary newsprint costs at the level of  30-40 groszys per copy. The 
new weekly would be edited by three full-time journalists only with the remaining 
costs reduced to lineage ones paid to freelancing authors. The majority of the 
materials were to be provided by full-time journalists employed by the “Rzecz-

9
pospolita” .

Paweł Lisicki estimated the annual value of the advertisement market placed in 
opinion weeklies should oscillate between 60 to 80 million zloty. According to the 
calculations of  Presspublika marketing department in 2012, “Newsweek” obtained 
20-25 million zloty net from advertisements, “Polityka” 15-18 million zloty and 
“Wprost” 10-12 million zloty. “Uważam Rze” made 6-7 million zloty and, according  
to Lisicki, the weekly was not only workable, but also  profitable for the publishing 

10house . However, it has to be remembered that the above calculations did not 
include real editorial costs carried by self- launching newspapers as well as the                
so-called press-market paper appearance amount, which entailed the costs of 
newspaper office design, promotion, etc., what presented viability and profitability 
issues in much less positive position. 

Regardless of these financial controversies, according to the managing editor it 
can be stated that “Uważam Rze” concentrated the “elite of right- wing journalism”. 
The journalists publishing there were, for instance, Bronisław Wildstein, Robert 
Mazurek and Igor Zalewski, Piotr Semka, Rafał Ziemkiewicz, Michał and Jacek 
Karnowscy, Piotr Zremba, Janusz Rolicki, Igor Janke, Waldemar Łysiak, Piotr Gabryel, 
Marek Magierowski, Cezary Gmyz, Piotr Gociek, Piotr Zychowicz, Andrzej Horubała, 
Krzysztof Feusette. Paweł Lisicki evaluating the ideological profile of the editorial 
board, says “ So in what sense can they be labelled ‘right- wing’ ones? Maybe it is 
about the fact that all had the critical attitude to the miasmas, which are carried by 
the mass culture, pop culture, or progressive culture roller [...] Maybe the common 
denominator was respect to Polish tradition, value which was and is Polish character,

9 More on this in: “Po prostu. Uważam Rze” Paweł Lisicki, a talk of Piotr Gruszyn, The Facto, Warszawa 2013,          
pp. 68-81. See also: „ Pełna Przyjaźń”. Paweł Lisicki, interviewed by Mariusz Kowalczyk, „Press” 2013, no 2. 

“Po prostu. Uważam Rze” p. 123.10

Tomasz Mielczarek

152



153

but also respect to basic ethic rules grew up from Christianity, even if not all people 
11were faithful.”

Primarily, the price of the newspaper was only 1,9 zloty, whereas in the third 
month of the edition it went up to 2.9 zloty, what was only 60 % of prices of 
competitive weeklies. In November, 2011 “Uważam Rze” with the circulation over 
242 thousands of copies was selling 131,6 thousands of copies, what overtook the 
most popular in this segment “Polityka” by about 1,5 thousand copies.

Regardless of those successes, the future of “Uważam Rze” was doomed in 
January, 2011. Then, David Montgomery- the owner of Presspublika and “Uważam 
Rze” resigned from conducting the investment fund of the Mecom. The Mecom 
published its new strategy which assumed a focus on the regional press. One can only 
suppose that the negotiations with Grzegorz Hajdarowicz, who was the owner of 
Gremi Group publishing weekly “Przekrój” and monthly “Sukces” started shortly 
afterwards. He planned to intensify the activities of the press, and even planned to 
found a publishing company able to appear on the stock exchange. 

Information about the fact that he bought all the British shares of the Presspublica 
was a big surprise for both his competitors as well as many market analysts. The value 
of the transaction amounted to 80 million zł, and Hajdaranowicz also bought the 
shares owned by the state amounting to 55 million zł.

Although it was assumed that the new owner will change the ideological line of 
the weekly, Hajdaranowicz consistently denied the speculation. He emphasised that 
the only thing he wants to improve in the Presspublica was - as he said – the 

12
application of new technologies . Notwithstanding the assurances right-wing circles 
feared that they would be deprived of one of the most important channels of political 
articulation. Therefore, journalists of the "Rzeczpospolita" and "Uważam Rze" wrote 
a letter to Hajdarowicz in which they demanded to keep the current editor-in-chief  
in his position. Furthermore, an open letter was written by the President of the  
Polish Journalists Association Krzysztof Skowroński and Vice-Presidents Agnieszka 
Romaszewska – Guzy and Piotr Legutko. The letter stated that Hajdaranowicz’s 
journals are “an important pillar of public debate today. The successes of both titles 
were the result of common work of the journalists and publicists employed there. 
[...] Respecting your ownership rights we appeal to allow the continuation of the 
work of the editorial staff in the current line-up." 

In an ironic return statement sent to the editor of the portal wirtualnemedia.pl, 
Hajdaranowicz wished the authors of the letter and the SDP under the new 
management to “get back to the heyday of the era of Stefan Bratkowski, when the 
organization was the voice of common sense for all journalists." The new owner also 
thanked "for the concern and willingness to help run my publishing house. I hope 
that subsequent letters will contain ready-made business plans enabling the

11 Ibid. pp.154-55 
M. Lemańska, Mam dla Presspubliki plan działania, „Rzeczpospolita”, 1.07.2011.12

On contemporary conservative opinion weeklies



154

Tomasz Mielczarek

financing activities of the Presspublika. Seeing how authentic your concern for the 
future of the "Rzeczpospolita" and "Uważam Rze" is, I also do not hesitate to beg         
you help me seek grants and possible advertisers who will help us achieve our 

13common goal which is the development of the publishing house” .
Ceasefire between the editorial staff and the publisher lasted only until 

November 2012. It was at that time when Cezary Gmyz was fired from the “Rzecz-
pospolita” for a hard-to-believe article about the discovery of the traces of TNT 
explosives on the wreckage of the President’s plane, what suggested assassination              
of Lech Kaczyński and his entourage. The publisher’s irritation was so great that he 
refused the customary legal protection for Tomasz Wróblewski, Paweł Lisicki and 
Cezary Gmyz when lawsuits were brought against them for the texts previously 
published in the “Rzeczpospolita”. 

When Hajdarowicz attempted to restore political order in the "Rzeczpospolita", 
Pawel Lisicki openly protested against his decisions. In return the publisher dismissed 
him on disciplinary grounds from the position of the chief editor of “Uważam rze”, 
accusing him of giving an interview for the portal wpolityce.pl (i.e. an online 
periodical run by Michał and Jacek Karnowski), giving permission for publishing 
Cezary Gmyz’s texts in the weekly and insufficient competition with Michał 

14
Karnowski’s debut of the bi-weekly “w Sieci” . Together with Paweł Lisicki 
approximately 30 publicists and journalists, such as Piotr Gabryel and Bronisław 

15
Wildstein, for example, decided to leave “Uważam rze” . They produced a statement 
in which they thanked readers for their support and promised to retain their 
independence. They also argued with the people who followed the publisher’s 
stance. „(…) And all those our former friends who – as we believe – consciously        
insist on destroying the leading weekly in Poland, the controversial journal that so 

16
many readers trust, are advised to focus on their product even more” .

The editing of  „Uważam Rze” was taken over by Jan Piński together with a couple 
of former journalists of the weekly „Wprost”. In the journal, there also appeared the 
journalists associated with the Congress of the New Right (Kongres Nowej Prawicy), 
All-Polish Youth (Młodzież Wszechpolska) and the National Military Forces (Na-
rodowe Siły Zbrojne). However, neither of them was able help in the possible success 

13 Hajdaranowicz dziękuje za troskę. Może załatwicie reklamodawców, wirtualnemedia.pl/artykul/hajdarano-wicz 
(25.10.2011).

P. Pallus, Paweł Lisicki wygrał w sądzie ze spółką Grzegorza Hajdarowicza. Bezpodstawne zwolnienie dys-
cyplinarne; In: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pawel-lisicki-wygral-w-sadzie-ze-spolka-grzegorza-
hajdarowicza-bezpodstawne-zwolnienie-dyscyplinarne (25.06.2015).

There were also i.a. Sławomir Cenckiewicz, Cezary Gmyz, Piotr Gontarczyk, Jerzy Jachowicz, Igor Janke, bracia 
Karnowscy, Piotr Kobalczyk, Waldemar Łysiak, Robert Mazurek, Maciej Pawlicki, Marek Pyza, Agnieszka Rybak, Piotr 
Semka, Łukasz Warzecha, Igor Zalewski, Piotr Zaremba, Rafał Zawistowski, Rafał A. Ziemkiewicz i Piotr Zychowicz. 
More on this group of journalists also in: M. Janicki, G. Rzeczkowski, Trybuni Ludu, „Polityka” 2012, no. 50.

The full text of the statement in: Redakcja “Uważam Rze”: tygodnik pozostaje niezależny I odważny: wirtu-
alnemendia.pl/print/redakcja-uważam-rze-tygodnik… (12.11.2012).

14

15

16



155

On contemporary conservative opinion weeklies

of the weekly. The sales of „Uważam Rze” rapidly dropped. In 2012 it was 126,5 
thousand copies and in 2013 - less than 18 thousand ones. The journal was forced to 
change its launching format into a monthly magazine intended for business people. 

As already mentioned above, some of the former „Uważam Rze” journalists made 
an attempt to launch a new magazine. The first issue of the „W Sieci. Tygodnik 

thosobistych opinii” appeared on the 26  November, 2012. The journal’s publisher  
17

was the Fratria Co., headed by Tomasz Przybyk . Initially, „W Sieci” was a bi-weekly, 
with a copy price of 2.90 zł. The first issue was sold in the amount of 150 thousand 
copies, with another 40 thousand copies of the reprint. The newspaper’s next issue 
had an increased circulation of 200 thousand copies, and finally the third issue was 
released in the amount of 250 thousand copies. From the beginning of 2013, the 
weekly copy cost was firstly 2.90 zł. and afterwards - 5.90 zł. In 2013, the average         
sale equaled 94 thousand copies and in 2014 - 77 thousand copies. The early days of 
„W Sieci” were connected with the court hearing - the Fratria Co. was sued by the 
Gremi Media (i.e. the changed name of the publisher releasing the „Rzeczpospolita” 
and „Uważam Rze”). The charge was the violation of the interests of the Gremi 
Media, which had owned a social network „W sieci opinii”. The new title, as it was 
claimed, might have misled the readers who had been the network readers. The 
court verdict accepted the claims of the Gremi Media and forbade the new periodical 

18the use of the disputed title . Therefore, from the tenth to the thirtieth issue from 
2013, the weekly was released without  the letter “W” in front of the word „Sieci” in 

19the title. Nevertheless, after the further court decision, the first title was restored . 
The executive editor, Jacek Karnowski, claimed in the first issue of the journal that 
network remains the only uncensored place for the presentation of the current 
reality in the case of the factual selective choice of information observed in the most 
important media. He noticed that „Network is the world in which the so-called 
second rotation of information of not only information-like but also commentary 
nature has been formed. Network contains thousands of pieces of information. How 
to get in touch with them How to choose what is really important? Small 
informational and journalistic portals are of help here: wPolityce.pl, stefczyk.info, 

20wNas.pl and wGospodarce.pl” . However, because some network resources are 

17 Fratria publishes also the monthly magazines: „W Sieci Historii” edited by Jan Żaryn and „Frond” edited by 
Grzegorz Górny as well as „Gazeta Bankowa” edited by Wojciech Surmacz. He is the owner of the following portals: 
wpolityce, wnas, wgospodarce i wsumie. The biggest stakeholder of Fratria is the agency of the integrated marketing 
- Apella. It deals with publicity and public relations and the production of the promotional materials. Apella descends 
from the company set up in 2005 - Media SKOK, intended for leading the service of the Cooperative Savings and 
Credit (Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe). The chairman of the board of Apella is Romuald Orzeł. More 
about these companies: http://www.fratria.pl/; http://www.apella.com.pl/o-nas.html (25.02.2015).

The position of Fratrii in this legal case: Hajdarowicz attacks but the weekly „W Sieci” does not give in. 
http://www.niedziela.pl/artykul/4183/Hajdarowicz-atakuje-jednak-redakcja (23.02.2015).

Restored „W” so the weekly magazine „w Sieci” is back, www.niedziela.pl/artykul/5729/Odzyskane-
%E2%80%9EW%E2%80%9D-czyli-wraca-tygodnik (23.02.2015).

J. Karnowski, In greeting „W Sieci” 2012,  no 1.

18

19

20



156

Tomasz Mielczarek

volatile, there has been created the journal in which there could be found materials 
that „could be pointlessly searched for  in the official media or that have been treated 

21
superficially .

The “w Sieci” editorial board contained the following journalists: Michał Kar-
nowski, Jacek Karnowski, Piotr Cywiński, Jerzy Jachowicz, Dorota Łosiewicz, Marek 
Pyza, Marzena Nykiel, Igor Zalewski, Krzysztof Czabański, Krzysztof Feusette, Marcin 
Fijołek, Marcin Wikło, Paweł Burdzy, Stanisław Żaryn, Maciej Pawlicki, Andrzej 
Potocki, Maja Narbutt, Stanisław Janecki.

The constitution of the editorial board unequivocally influenced its content. The 
journal described itself as a conservative one. Politics, culture, social issues and 
history were the subjects to be focused on. The peculiar journalistic logo of the 
weekly appeared to be columns, or - using more up-to-date terminology – blogs. On 
average, they were published in the amount of up to 15 in one magazine. They were 
written not only by the members of the editorial board, but also by Marta Kaczyńska, 
Jan Pietrzak, Andrzej Zybertowicz and many others.

On the occasion of the first and the second anniversary of the journal’s inception, 
the managing editor of “w Sieci”, Jacek Karnowski used wirtualmedia.pl portal to 
present his very comprehensive opinion about the magazine’s condition and its place 
on the market. He concluded that opinion-forming weeklies had divided themselves 
visibly in terms of their ideology. As he claimed, the first pole was occupied by liberal, 
pro-governmental, anti-oppositional, mainstream weeklies, of which “the common 

22characteristic are huge financial transfers coming from the public sphere” . 
However, the second pole was taken by conservative, patriotic journals fighting for 
the historical truth. It did not mean that the second group spoke with one, unified 
voice. They differed in detail such as the Smolensk tragedy, or their attitude to 
history. “These obviously are not truly significant gaps, we all represent the 
conservative group. All in all, the main difference is the capital – we build on the 

23Polish, well-proven, and non-post-communist one” .
Behind these slightly general declarations of the managing editor there appeared 

controversial practical operations. “w Sieci” experienced many personal attacks. The 
person from the world of politics who especially irritated the journal editors was 
Donald Tusk. The image of the contemporaneous premier was repeatedly used for 
diverse photomontages placed on the covers of the magazine. They were joined  
with the announcements of the materials published in the issue „A sad final. The bill 

24for the five years of Tusk’s mindless play” , „Here’s the chief of the Left-Wing. From        
25

a revolution to a revolution”  .

21 Therein.
https://www.facebook.com/LifeCzasopismo/photos/a.1810515342510593.1073741830.1688867631342032/18

10524665842994/?type=3&theater
Ibid.
„w Sieci” 2013, nr 4.
„On The Web” 2013, nr 9. 

22

23

24

25



157

On contemporary conservative opinion weeklies

34%

34%

The journal issue no. 24 published in 2014 was kept in similar poetics. This time 
the cover presented the picture of Marysia Sokołowska and the announcement “Let 

26
me tell you, why the Prime Minister is a traitor” . The photography of an upper high 
school learner who had attacked the Prime Minister in public was noticed by the 
competitive journal “Do Rzeczy”. The weekly journalists, Robert Mazurek and Łukasz 
Warzecha criticized the cover and Rafał Ziemkiewicz concluded that it reveals low, 
tabloid-like quality of the magazine. Transferring this polemic into the web was only  
a matter of time. It became the place of publications of various readership 
judgements and Marysia Sokołowska was often contrasted with Joanna Szczep-
kowska who in the meantime transferred her columns from the “Gazeta Wyborcza” 
to the weekly “Ad Rem”. Jacek Kamowski wrote on the portal politics.pl that “my 

27fellow journalists’ aggression towards this young girl is astounding” .
Bronisław Komorowski was treated in a little bit less uncompromising way, i.e. 

without deforming the current President’s image. Negative interest in him increased 
especially during the presidential election campaign when the magazine „w Sieci” 

28straightforwardly opted for Andrzej Duda, the candidate of Law and Justice .
„w Sieci” also attacked mainstream's journalists. Among others, the cover 

contained the photo of the retired Editor-in-Chief of the “Tygodnik Powszechny”, 
Father Adam Boniecki, with the inscription “Devil’s Advocate”. There was a 
photograph of Adam Michnik made from the so-called worm-eye view during the 
ceremony awarding him the Order of White Eagle. The question “What does Michnik 

29
play in?” was also raised . Tomasz Lis was treated definitely in much tougher way . In 
October 2003, on the cover of the magazine „w Sieci” there was a photomontage 
showing the editor of Newsweek in the uniform of a Gestapo officer holding a rosary 

30in his bloodstained hands . The photomontage was entitled „Almost like Goebbels”. 
In the December issue 2003, the magazine presented a photomontage of Monika 
Olejnik standing next to General Wojciech Jaruzelski. This time the inscription ran 
“Children of the former Security Service Agents and Communist Party Members  

31
Have Taken Power in the Media” . In February 2014, the magazine presented a 
photograph of an anonymous person behind the editor’s desk with a slogan: „To put 

32
it simply, here is a gangster functioning as the editor of an influential magazine” . In 
this way the criminal episodes from the life of the editor Sylwester Latkowski         
were reminded. As a matter of form we should add that all the attacked persons 

26 „w Sieci” 2013, no 24.
http://wpolityce.pl/smolensk/199922-rzeczywiscie-zdrade-rzadko-widac-na-biezaco-tym-razem-jednak-

widac-wyraznie-niepokojaco-wyraznie (4.03.2015).
Cf.: M. Wikło Na celowniku Komorowskiego, „W sieci”, 2015 nr 19; Udał nam się Duda, Jacek i Michał Karnows-         

cy rozmawiają z Jarosławem Kaczyńskim, prezesem Prawa i Sprawiedliwości, tamże; Dam radę, Z Andrzejem Dudą 
rozmawiają Jacek i Michał Karnowscy, „w Sieci” 2015, no 20. 

„wSieci” 2013, nr 23.
„w Sieci” 2013 nr 41.
„w Sieci” 2013, nr 49.
A. Potocki, Kto stoi za Latkowskim, „W Sieci” 2014, nr 7.

27

28

29

30

31

32



158

Tomasz Mielczarek 

55%

40%

submitted their applications to the court, demanding protection of their personal 
goods as well as material compensation.

The magazine „Do Rzeczy” also represents conservative views. As it mentioned 
above, the magazine was launched by a group of employees of the weekly „Do 
Rzeczy.”  Journalists left the journal after Grzegorz Hajdanowicz’s decision to dismiss 
Paweł Lisiecki from the post of the editor of the magazine „Uważam Rze”.

The publisher of „Do rzeczy” is the company „Orle Pióro” co-governed by Robert 
Pstrokoński and Paweł Lisiecki. The partnership company includes PMPG „Polskie 

33
Media”  (80% ) and journalist cooperative (20%) consisting of the weekly editor and 
the leading journalists self-employing themselves in the weekly.. Both parties have 
equal right to shape the ideological line and choice of the editor. In 2013 the net 

34profit of the co-partnership was PLN 10,000 and in 2012 it was PLN 560,000. .
thThe first issue of the magazine „ Do Rzeczy” was launched on January 25 , 2013. 

The cover of the issue was embroidered with the slogan “We Are Back. Horny 
Journalists Did Not Let Themselves Be Deleted”. The first issue was sold in the 
amount of 119 935 copies and it was the best result achieved by the magazine so far. 
In 2013, the average disposal of the magazine was 86 614 copies and in 2014 it was  
61 981 copies.

thThe first issue of the weekly "Do Rzeczy" was released on the 25  of January 2013 
and was preceded by the online zero issue. The cover was decorated with the slogan 
"We're going back. Rebellious  journalists held their ground”. It was sold in amount of 
119 935 copies, which was the best result achieved by the newspaper so far. In year 
2013, the average sale of the weekly was 86 614 copies in all, and in 2014 - 61 981 
copies. The decline in the sales of the magazine was influenced by, among others, its 
price increase. The weekly entered the market with the price of 3.95 zł, in October 
2013 it went up to 4.90 zł, and since March 2014, it has costed 5.90 zł.

To mark the release of the hundredth issue of "Do Rzeczy", Pawel Lisicki stated 
that "The weekly was created off- hand, as a civic response to the destructive, unfair 
activity of the “Uważam Rze” publisher, who decided to destroy our magazine being 
motivated by either hurt ambition or supposed compliance with the ruling Plat-
forma”. He further noticed that "(…) not all those who bought the first issue of "Do 
Rzeczy" stayed with us. For some of the readers we turned out to be too moderate, 
insufficiently involved and emotional. The Polish public opinion is divided into 
distinct political camps. People are either for the PiS, or against it. Because of that, a 
magazine that sympathizes with the right-wing ideas, maintains the distance to           
the current policy and tries to show their own opinion is not fully convincing to 

33 Michal Lisiecki media platform Point Group was founded in1997 r. Initially it was concerned in the publication of 
a student magazine „Dlaczego”, to subsequently publish „Machina”, „Film” and „Wprost”. In 2015, to underline the 
source of the initial capital of the group the phrase Polskie Media was added.

Ł. Brzezicki, Rośnie zysk wydawcy „Do Rzeczy”. „Zdrowa i prężnie rozwijająca się firma”; 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rosnie-zysk-wydawcy-do-rzeczy-zdrowa-i-preznie-rozwijajaca-sie-firma 
(30.06.2015).

34



159

On contemporary conservative opinion weeklies

57%

everyone. The tribal Polish public life makes it easier to penetrate the market with 
yelling, and radical gestures rather than balanced, though difficult sometimes, 

35
opinion and the use of a reasonable argument” .

36The editorial board of the weekly is large , but reveals a certain degree of   
fluidity. As an example, let us note that initially Marcin Wolski was planning to publish 
in both "w Sieci" and "Do Rzeczy". The editors of “Do Rzeczy” thanked Krzysztof 
Czubański for further cooperation, after he had published his column in “w Sieci”. 
Joanna Szczepkowska, who previously published in the "Gazeta Wyborcza" affiliated 
Saturday magazine entitled "High heels" was associated with the weekly for a very 
short time. She left "Do Rzeczy" when on its cover there appeared a caricature of the 
Polish Prime Minister depicting him as a tribal chief and bearing the slogan “Tusk, Go 

37Away” . In March 2015 it was announced that on 1 April Bronislaw Wildstein made        
a decision to transfer himself to "w Sieci".

The staff rotation was probably due to the tension that was present in the 
environment of Polish conservative journalists. Sometimes it had a very emotional 
character which couldbe observed in the discussion concerning Prof. Witold Kierżun. 
In August of 2014. Prof. Kierżun was on the cover of "w Sieci", personifying the 
heroism of the Warsaw insurgents. At the end of that year the September issue of 
"Do Rzeczy" published Sławomir Cenkiewicz and Piotr Woyciechowski’s text which 
showed that in the 70s. Prof. Kierżun collaborated with the Security Service and 

38contributed to the sussing of prof. Wiesław Chrzanowski . Protesting against the 
publication Agnieszka Romaszewska and Jan Oldakowski decided to resign from their 
positions held in the Memory Warden (Strażnik Pamięci) Award Committee. 

A week later, an interview with Professor Piotr Kierżun was published in “w Sieci”; 
the interview authors were Piotr Zaremba, Piotr Skwierciński and Michał Karnowski. 
The scholar - putting the whole matter in the simplest way - explained that there was 
a misunderstanding because it was him who was the subject of surveillance what 
meant that he did not inform on anyone. Piotr Gontarczyk suggested that the text 
that appeared in “Do Rzeczy” was a reaction to the previous speech of Professor 

35 „Do Rzeczy” , 2015 No. 1 (100) .
The following names are listed on the magazine's website: Piotr Semka, Andrzej Horubała, Bronisław Wildstein, 

Wojciech Wybranowski, Piotr Gursztyn, Rafał A. Ziemkiewicz, Sławomir Cenckiewicz, Paweł Lisicki, Jacek Przybylski, 
Piotr Gabryel, Jakub Kowalski, Cezary Gmyz, Piotr Włoczyk, Urszula Kifer, Tomasz Wróblewski, Tomasz P. Terlikowski, 
Maciej Szymanowski, Mariusz Staniszewski, Piotr Zychowicz, Joanna Bajańczyk, Karolina Marchlewska – Trzmiel, 
Agnieszka Niewińska, Piotr Gociek, Maciej Rosalak, Marcin Pade, Tadeusz Zachurski, Jarosław Kałucki, Paweł Kukiz, 
Anna Piotrowska, Krzysztof Masłoń, Ewa K. Czaczkowska, Remigiusz Włast – Mauszak, Adam Tycner, Ewa Łosińska, 
Artur Bilski, Katarzyna Pinkosz, Krzysztof Rybiński, Jacek Komuda, Marek Jan Chodakiewicz, Anna Herbich, Marcin 
Wolski, Waldemar Łysiak, Grzegorz Kucharczyk, Przemysław Żurawski vel Grajewski, Wojciech Górecki, Szwach 
Weiss, Janusz Kotański, Monika Florek – Mostowska, Joanna Lichocka, Łukasz Zalesiński, Małgorzata P. Terlikowska, 
Piotr Kościński, Mariusz Majewski, Łukasz Warzecha, Monika Rogozińska, Tomasz Stańczyk, Teresa Wójcik, Ewa 
Łosiewicz, Krzysztof M. Kaźmierczak, Janusz Kapusta, Piotr Pałka, Zdzisław Krasodębski, Eryk Mistewicz, Piotr 
Kobalczyk, Agnieszka Rybak, Jarosław Stóżyk.

Do Rzeczy” 2014, No. 26.
S. Cenckiewicz, P. Woyciechowski, Tajemnica agenta „Tamizy”, „Do Rzeczy” 2014, No. 39.

36

37 „
38



160

Tomasz Mielczarek

Kierzuń, who strongly criticized the two journalists working for the weekly, Piotr 
Zychowicz and Rafał Ziemkiewicz, who – in his opinion - undermined the sense of the 
Warsaw Uprising. The dispute between both magazines not only dealt with other 

39historical issues , but also current ones, like Roman Polański’s case. The participants 
took up various topics, quite often of small topical value, but high emotional content. 
The team of the debaters grew up, the polemic being often transmitted to other 
magazines but, above all, becoming the subject matter of various internet network.

Although, both conservative magazines are somewhat different in their polemical 
accents, they have the same political enemies which are the leading PO 
representatives: Donald Tusk, Ewa Kopacz and Bronisław Komorowski. The magazine 

40
openly joined in the electoral campaign and attacked the current President” . Do 
Rzeczy” avoids trivial patterns, but sometimes it uses stereotypes which can be seen 

41
on the magazine’s cover. Apart from the already mentioned cover with Donald Tusk , 

42
the magazine showed the president of Poland as the patron of WSI  and wondered “ 

43How could the depressed Ewa be changed into the iron Prime Minister . In addition, 
the enemies were also searched for in liberal left- wing media. The allies were not 

44
only politicians from the PIS , but also representatives of the conservative sectors of 

45the society .
It is difficult not to discover the ways the two conservative magazines, just as most 

of the press, were influenced by tabloid mannerisms. This phenomenon is most 
often observed in the graphics of these magazines. The cover does not only perform 
the information functions but, above all, functions like an advertisement. It attracts 
the attention of potential buyers and is dominated by carefully selected 
photographs. It is rare when the picture accurately reflects reality. Usually both 
magazines search for non-conventional pictures. The literalism of the transmission is 
usually used towards the people who are respected by the editors. Trick photos are 
reserved for political opponents. On the covers ambiguous titles are exhibited with 
the past history of taboo words to appear there as well. 

The editors of the magazines strive to show both the text and the graphic 
elements in similar proportions. Thus, we deal with the phenomenon of information 
visualization, which is being progressively introduced in all printed media, still being 
mostly observed in respect to  tabloids. These magazines clearly undergo the process 
of content tabloidisation. The opposing camps are building higher trenches and not 

39 Orle Pióro is also the publisher of the monthly „Uważam Rze. Historia” edited by Andrzej Urbański.
P. Semka, Dosyć, „Do Rzeczy” 2015 nr 19, p.?; P. Lisicki, Czas zmiany, tamże, 2015 no. 21.
Zob. też  Co ukrywa Tusk, „ Do Rzeczy” 2014 no 17.
Co łączy, Komorowkiego z Wojskowymi Służbami Informacyjnymi rozwiązanymi przez Maciarewicza, „ Do Rze-

czy” 2014, no. 5.
„Do Rzeczy” 2014 no. 42.
Jarosław Kaczyński: jaki naprawdę był Leszek, „ Do Rzeczy” 2014, no. 37.
Myślę o dzieciach, które nie narodziły się przeze mnie. Profesor Bogdan Hazan opowiada o swojej duchowej 

przemianie - od abortera do obrońcy życia, „ Do Rzeczy” 2014 no. 33.

40

41

42

43

44

45



161

only offer various ambiguous labels for the opponents but also – what can be seen in 
numerous examples – make an attempt to horrify their image.

Polemics are quite quickly brought from the level of mere ideas to the one of 
personal attacks. In 2013, a slightly ironic text about the conservative media 

46
published by “Polityka” passed by unnoticed ; however, one year later a similar 
statement of the executive editor of the same newspaper caused a storm. When 
Jerzy Baczyński was asked how he would name the journals, like the “Gazeta Polska” 
or “Do Rzeczy”, he said: “Although it may sound bizarre, I would call them identically- 
-national, often lefties in social views. But for the wrong associations of the blend, 
one could call almost them national-socialist. This is a kind of mix of social populism 

47
and very deep conservative ideological component” . In reply, Marek Magierowski 
observed: “I can understand the lifelong need of maintaining the image of arbitrator 
of elegance of Polish journalism, but the readers of the “Gazeta Wyborcza” would  
not be ofended if you put it bluntly that “Do rzeczy”, “w Sieci” and the “Gazeta 

48
Polska” are simply fascist magazines” . Jerzy Baczyński was openly attacked in the 
network by Stanisław Janecki, Artur Bazak and Krzysztof Czabański, who not only 
argue with the main theses of the interview given by Jerzy Baczyński but also report 
that he was “(…) registered by the Secret Service as the operational contact known as 
‘Bogusław’.”. 

It is almost at the same time when in the “Gazeta Wyborcza” there appeared 
series of articles entitled “Post–Smolensk Children. Media”, in which the 

49
conservative media were presented in the not too flattering way . As a form of 
reaction to this text, the representatives of the attacked magazines, reminded that – 
in their opinion - all those who had not been recognized as allies of their camp, must 
be counted as the representatives of the “industry of contempt”. Summing up, after 
25 years of functioning of independent media, one more time a significant part of 
Polish press started to lay agitation functions before information ones. Blurring the 
boundaries between information and opinion, which occurs in the paper versions of 
the magazines, becomes most apparent in the internet. Messages, filled up with 
emotion overgrow in unscrupulous comments of numerous internet users, what not 
only makes them alike, but even borrows the character of a tabloid. Brutalization of 
discussion causes real effects since - due to the existing and accepted situation - the 
number of real users of particular magazines grows. It is worth noticing, that the 
growing interest rate of these portals depends also on another factors, including 
positioning and scale of access to the content. Therefore, the portals of “Newsweek”, 

46 G. Rzeczkowski, Republika kolegów, „Polityka” 2013 nr 2. 
Plemienna wojna mediów. Sebastian Kucharski rozmawia z Jerzym Baczyńskim, redaktorem naczelnym 

tygodnika „Polityka”, „Gazeta Wyborcza”, 27.05.2013.
M. Magierowski, Baczyński zionie ogniem miłości, „Do Rzeczy” 2013, nr 13.
„Gazeta Wyborcza” numery z: 31.03.2014, 1.04.2014 i 2.04.2014. 

47

48

49

On contemporary conservative opinion weeklies



162

Tomasz Mielczarek

“Polityka” and “Wprost” thrived the most and the conservative or right–wing 
50magazines were represented only by the “Gazeta Polska” .

Another unsettling phenomenon concerning the opinion-targeted press is the 
volume of successively increasing personification of messages. Even cursory analyses 
show that newspaper offices are more likely to choose social topics, perceived by the 
prism of individual (i.e. selected) stories, which - in hope to gain more readership - 
appeal to images of the carefully selected celebrities. 

Another unsettling phenomenon concerning the opinion-targeted press is the 
volume of successively increasing personification of messages. Even cursory analyses 
show that newspaper offices are more likely to choose social topics, perceived by the 
prism of individual (i.e. selected) stories, which - in hope to gain more readership - 
appeal to images of the carefully selected celebrities. 

Such gradual metamorphosis of opinion-targeted magazines is caused by 
ideological or political, but often economical grounds. The sale of opinion-targeted 
press diminishes successively, although this phenomenon is disproportionately 
smaller than in case of daily press.

Table 1. Sale of opinion-targeted press in the years 2011-2015

* First quarter 2015
Source:: Data provided by the Union of Press Distribution Control.

Erosion in the usage and sales of opinion-targeted magazines is a permanent 
phenomenon, which was only temporarily suppressed in 2013, when the market was 
incited with two new titles and readers, encouraged by the low price, probably were 

51willing to buy both of them . When the profiles of both magazines were uncovered 
and their prices increased, the sales volume of "w Sieci" and "Uważam Rze" fell and 
was comparable to to the one achieved by "Uważam Rze" in the years 2011 - 2012. It 
is probably only a matter of time before further gradual decline in sales of the whole 
group of magazines, regardless of the views that will be articulated on their pages.

50 In  January 2013 r. wprost.pl counted almost 0,9 mln active users newsweek.pl - 0,73 mln, polityka.pl - 0,37 mln. 
In January 2015 r.: newsweek.pl. reported having 2,7 mln, active users, polityka.pl - 0,6 mln, wprost.pl - 0,5 mln, and 
gazetapolska.pl – only 0,12 mln;.Cf. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tygodniki-zyskaly-w-sieci-wprost-
wyprzedzil-newsweeka and http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-tygodnikow-opinii-newsweek-srubuje-
rekord-polityka-wyprzedzila-wprost  (5.04.2015).

More on this topic: M. Kowalczyk, „Tłok na łowisku”, „Press”, 2013.51

Year

2011

2012

2013

2014

2015*

Polityka

134

126

127

121

119

Wprost

96

74

61

58

51

Do Rzeczy

-

86

60

52

W Sieci

-

94

77

74

Uważam Rze

132

126

18

-

-

Gazeta Polska

71

66

56

43

36

Total

537

511

568

477

446

Newsweek

104

119

126

118

114



163

On contemporary conservative opinion weeklies

Bibliography

Aderman J., Obsługa naziemna, „Gazeta Wyborcza”, 20.04.2011.
Butkiewicz T., Wojna o kasę i władzę w „Gazecie Polskiej”, „Dziennik” 13.05.2009. 
Cenckiewicz S., P. Woyciechowski, Tajemnica agenta „Tamizy” „Do Rzeczy” 2014, No. 39.
„Do Rzeczy” 2013, no.  13.
„ Do Rzeczy” 2014, no. 5.
„ Do Rzeczy”2014 no 17.
„Do Rzeczy” 2014, no. 26. 
„ Do Rzeczy” 2014 no. 33.
„ Do Rzeczy” 2014, no. 37.
„ Do Rzeczy” 2014 no. 42.
„Do Rzeczy” , 2015 no. 1 (100).
Encyklopedia wiedzy o prasie, ed. J. Buttermilk, Wroclaw 1976, p. 42, 179 and 186.
 „Gazeta Wyborcza”, numery z: 31.03.2014, 1.04.2014, 2.04.2014 i 27.05.2013.
Janicki M., G. Rzeczkowski, Trybuni ludu, „Polityka” 2012, no. 50.
Karnowski J., In greeting „w Sieci” 2012,  no 1.
Kowalczyk M., „Tłok na łowisku”, „Press”, 2013, no. 3
Lemańska M., Mam dla Presspubliki plan działania, „Rzeczpospolita”, 1.07.2011.
Łazarkiewicz C., Partia GP, „Polityka” 2011 no. 19.
Mielczarek T., Czasopisma społeczno-kulturalne lat osiemdziesiątych XX wieku, „Rocznik Historii Prasy 

Polskiej” t. XI (2008), no. 1-2.
Mizerski S., Humor patriotów, „Polityka”, 2011 no. 24.
„On The Web” 2013, no 9.
„ Pełna Przyjaźń”. Paweł Lisicki, interviewed by Mariusz Kowalczyk, „Press” 2013, no 2.
“Po prostu Uważam Rze” Paweł Lisicki, a talk of Piotr Gruszyn, The Facto, Warszawa 2013, pp. 68-81. 
Potocki A., Kto stoi za Latkowskim, „W Sieci” 2014, nr 7.
Rzeczkowski G., Republika kolegów, „Polityka” 2013 nr 2. 
Semka P., Dosyć, „Do Rzeczy” 2015 nr 19.
„wSieci” 2013, no 4.
„wSieci” 2013, no 23.
 „w Sieci” 2013, no 24.
 „wSieci” 2013 no 41.
„wSieci” 2013, no 49.
„wsieci”, 2015 no 19
„wSieci” 2015, no 20. 

Online references

Brzezicki Ł., Rośnie zysk wydawcy „Do Rzeczy”. „Zdrowa i prężnie rozwijająca się firma”; 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rosnie-zysk-wydawcy-do-rzeczy-zdrowa-i-preznie-
rozwijajaca-sie-firma (30.06.2015).

Hajdaranowicz dziękuje za troskę. Może załatwicie reklamodawców,
wirtualnemedia.pl/artykul/hajdarano-wicz (25.10.2011).

Pallus P., Paweł Lisicki wygrał w sądzie ze spółką Grzegorza Hajdarowicza. Bezpodstawne zwolnienie 
dyscyplinarne; In: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pawel-lisicki-wygral-w-sadzie-ze-spolka-
grzegorza-hajdarowicza-bezpodstawne-zwolnienie-dyscyplinarne

The full text of the statement in: Redakcja “Uważam Rze”: tygodnik pozostaje niezależny I odważny: 
wirtualnemendia.pl/print/redakcja-uważam-rze-tygodnik (12.11.2012)

http://www.fratria.pl/; http://www.apella.com.pl/o-nas.html (25.02.2015).



164

Tomasz Mielczarek

http://www.tygodniksolidarnosc.com/pl/793/historia--tygodnika-solidarnosc-.html9 06/10/2015).
http://www.niedziela.pl/artykul/4183/Hajdarowicz-atakuje-jednak-redakcja (23.02.2015).
http://www.niedziela.pl/artykul/5729/Odzyskane-%E2%80%9EW%E2%80%9D-czyli-wraca-tygodnik 

(23.02.2015)
http://wpolityce.pl/smolensk/199922-rzeczywiscie-zdrade-rzadko-widac-na-biezaco-tym-razem-

jednak-widac-wyraznie-niepokojaco-wyraznie (4.03.2015). 
https://www.facebook.com/LifeCzasopismo/photos/a.1810515342510593.1073741830.1688867631

342032/1810524665842994/?type=3&theater (25.06.2015).
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tygodniki-zyskaly-w-sieci-wprost-wyprzedzil-newsweeka and 

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-tygodnikow-opinii-newsweek-srubuje-rekord-
polityka-wyprzedzila-wprost  (5.04.2015).

On contemporary conservative opinion weeklies

Summary

The subject of the article are conservative opinion weeklies published in Poland after 1989. In the 
st1990s and in the first decade of 21  century these magazines, although available on the market, were 

not enjoying much popularity. Situation changed after the 2010 government plane crash in Smoleńsk, 
when popularity of “Gazeta Polska” increased sharply and “UważamRze” achieved huge publishing 
success. Changes in ownership contributed to the fall of “UważamRze” which was replaced by “W Sieci” 
and “Do Rzeczy”.

Currently conservative opinion weeklies are a permanent element of Polish media market. Their 
prosperity is due to explicitness and expressiveness of content, presence in the Internet but also to use 
of methods and journalistic forms applicable to tabloids.

Key words: opinion weeklies after 1989, right-wing, conservatism, discussion




